Over ons

Het verleden

Als kleinkind van kaashandelaar Kaptein stond de kinderwagen van René Koelman tussen de kazen. Tijdens en na zijn studie aan de Hotelschool Amsterdam werkte hij bij toprestaurants in de Nederlandse en Belgische horeca, waar hij ook weer met kaas in aanraking kwam. Zijn volgende stap was de indiensttreding bij de firma Kaptein (inmiddels geleid door zijn oom) om de fijne kneepjes van het kaasvak te leren. Toen hij de kans kreeg om voor Kaptein in Parijs te gaan werken bedacht hij zich geen moment. Vanuit de vershallen in Rungis verkocht hij Nederlandse kaas aan de Fransen en kocht hij buitenlandse kaas in voor de Nederlandse markt. Tijdens zijn ontdekkingstochten langs Franse kaasboeren en affineurs nam hij letterlijk een kijkje in de kelders en merkte hij dat elke affineur zijn eigen manier heeft om kazen op rijpheid te brengen. Het proces waarmee dat gebeurde intrigeerde hem enorm en op dat moment werd het zaadje geplant voor zijn fascinatie voor affineren.

Ook zag hij dat in Frankrijk veel kazen in forten werden gerijpt en werd hij gegrepen door de sfeer en de mogelijkheden die forten bieden bij het rijpen van kaas.

Langzaam ontstond de droom om zelf te gaan affineren en om de Nederlandse culinaire liefhebber te laten genieten van optimaal gerijpte kazen. Kazen met een eigen stijl, frisheid en elegantie.

Het realiseren van een droom

In 2001 richt René Bourgondisch Lifestyle op, dat in 2006 bestond uit de groothandel, twee rijpingskamers en een winkel, allemaal gevestigd onder hetzelfde dak aan de Plantage in Beverwijk. Vanuit de groothandel worden horecabedrijven en kaasspeciaalzaken beleverd en vindt de export plaats.

In 2013 volgt uitbreiding met een winkel in Haarlem, die in 2017 afgestoten wordt.

De overname van Caulils Delicatessen in Amsterdam in 2016 resulteert in een derde Bourgondisch Lifestyle-winkel. Deze winkel aan de Haarlemmerstraat groeit uit tot een servicepunt van waaruit de Amsterdamse horeca wordt beleverd. Daarnaast is het een winkel en lunchroom die zeven dagen per week geopend is en waar proeverijen en kleine events worden georganiseerd.

Het heden

In 2021 neemt Bourgondisch Lifestyle zijn intrek in het prachtige historische Fort Zuidwijkermeer in Assendelft, een paar kilometer buiten Beverwijk. René vestigt hier de groothandel, inclusief de exportafdeling. De kazen, die eerst in de twee rijpingskamers in Beverwijk lagen, hebben nu hun plaats gevonden in een van de maar liefst negen rijpingskamers in het fort. Fort Zuidwijkermeer is Kaasfort Amsterdam geworden.

De groothandel inclusief de exportafdeling van Bourgondisch Lifestyle gaat verder onder de naam Kaasfort Amsterdam. Kaasfort Amsterdam belevert via de groothandel aan ruim 300 restaurants en kaasspeciaalzaken in Nederland, België en Duitsland.

De vrijgekomen ruimte in de winkel in Beverwijk wordt benut om de bourgondische liefhebber nog beter van dienst te kunnen zijn met een aanbod van kaas, charcuterie en andere delicatessen. De winkel krijgt, net als die in Amsterdam, een mogelijkheid om te lunchen.

Beide winkels in Beverwijk en Amsterdam blijven de particuliere liefhebber bedienen onder de vertrouwde naam Bourgondisch Lifestyle.

Maître Fromager Guilde Internationale des Fromagers

Binnen Kaasfort Amsterdam zijn twee kaasmeesters werkzaam. Evert Schonhage en eigenaar René Koelman zijn beide Maître Fromager van het ‘Guilde Internationale des Fromagers’. Zij zijn een van de ruim 120 Maître Fromagers die de vereniging wereldwijd kent. Het Guilde is een van oorsprong Middeleeuws gilde dat als doel heeft het kaasambacht wereldwijd te beschermen. 

René Koelman is als eerste Nederlander ooit benoemd tot Maître Fromager en is tevens officieel ambassadeur van Guilde in Nederland. Vanuit die rol jureert hij regelmatig nationale en internationale kaasvakwedstrijden, zoals de World Cheese Award, Beste Kaasspecialist van de Wereld en Beste Kaasspecialist van België.

Daarnaast geeft hij gastlessen aan horecascholen en vakopleidingen en is hij bezig met het opzetten van een gedegen kaasopleiding voor de horeca en de retail.